خبر عمومی

بندر خشک اینچه‌برون باعث تحول اقتصادی وتوسعه شهرها خواهد شد

تاریخ : 1395/06/04


مدیركل راه‌آهن شمال شرق۲ در تور و نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: كریدور ریلی اینچه‌برون پذیرای حمل‌و‌نقل محمولات و کالاهای داخلی و بین‌المللی است.

محمدرضا قربانی افزود: مسیر ریلی اینچه‌برون یكی از خطوط ترانزیتی كشور است و شبكه‌های راه‌آهن شمال را به خط‌آهن كشورهای همسایه حاشیه دریای خزر متصل می‌كند.

او عنوان كرد: راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون به طول ۸۸ كیلومتر ایران را به روسیه و كشورهای CIS و چین متصل می‌كند و از جهات مختلف همچون كوتاهی مسیر و ... از اهمیت خاصی برخوردار است.

قربانی در ادامه گفت: این خط ریلی با هدف ‌حمل‌ونقل و ترانزیت بار به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند است كه می‌تواند در رونق اقتصادی كشور و استان گلستان اثرات مطلوبی داشته باشد.

قربانی با بیان اینکه این خطوط ریلی ظرفیت جابه‌جایی ۳.۵ میلیون تن بار را دارد، گفت: در سال گذشته ۱۰ درصد واردات كشور به راه‌آهن شمال‌شرق۲ اختصاص یافت، اما امسال ۵۰۰ هزار تن ترانزیت، نزدیك به ۳۰۰ هزار تن صادرات و ۳۰۰ هزار تن واردات به این استان اختصاص یافته كه امیدواریم در تحقق آن موفق باشیم.

او در جمع خبرنگاران گفت: به‌خاطر فرسوده و قدیمی بودن مسیر بازسازی و احداث خط دوم در این مسیر (دو‌خطه كردن محور بندرگز به ایستگاه سبزدشت) به‌طول ۳۵ كیلومتر آغاز شده و این پروژه گامی موثر درافزایش سرعت در این حوزه نیز تلقی می‌شود.

مدیركل راه‌آهن شمال‌شرق۲ تصریح كرد: ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبار برای این امر به راه‌آهن شمال‌شرق اختصاص یافته اما با كمبود اعتبارات در سال گذشته روبه‌رو بودیم و امیدواریم در دهه فجر امسال این طرح افتتاح شود.

قربانی گفت: با دو خطه شدن این مسیر ظرفیت این خط افزایش یافته و سرعت قطارها نیز به ۱۴۰ كیلومتر بر ساعت می‌رسد.

او اظهار كرد: خط ریل‌باس گرگان به اینچه برون نیز از سال گذشته راه‌اندازی شد که استقال مناسبی را از این خط شاهد نبودیم؛ اما از ابتدای شهریور ماه این خط به صورت چارتر فعال است و امكان استفاده تا ۴ بار را نیز دارد.

مدیركل راه‌آهن شمال‌شرق2، افزود: ظرفیت خط‌آهن گرگان به پل سفید نیز افزایش یافته و روزانه ۲ هزار و ۱۶ نفر و سالانه بیش از ۷۵۰ هزار نفر در این مسیر جابه‌جا می‌شوند.

قربانی اظهار كرد: خط ریلی گرگان به بندرعباس و گرگان به قم نیز به زودی تا هفته‌ای ۲ بار راه‌اندازی می‌شود.

او با اشاره به راه‌اندازی دوباره كارخانجات تعمیرات واگن در بندرتركمن، گفت: این كارخانجات تعمیرات واگن آماده افتتاح است و ۲۵ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

مدیركل راه‌آهن شمال‌شرق۲ همچنین گفت: ۳۰ میلیارد ریال برای توسعه ایستگاه گرگان و ۸۰ میلیارد ریال برای ساختمان اداری این اداره‌كل اختصاص یافته است.

قربانی اضافه کرد: از جمله اقدامات خوبی که در حوزه اداره‌کل راه‌آهن شمال‌شرق2 صورت گرفته می‌توان به افتتاح قطار مسافری ریل باس توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول محترم رییس جمهوری و جایگزینی یک رام قطار مسافری درجه یک گرگان به تهران اشاره کرد که راه‌اندازی آن به نوبه خود ضمن ایجاد رضایت‌مندی هموطنان و مرزنشینان تحول اقتصادی و اجتماعی بزرگی را در پی خواهد داشت.

او افزود: اضافه کردن یک رام قطار مسافری ریل باس بین گرگان به پل سفید از دیگر اقدامات در این راستا است که به موجب آن در حال حاضر روزانه 6 رام قطار مسافری بین گرگان و پل سفید تردد می‌کنند و ظرفیت این قطارها در شش رام 2 هزار و 16 نفر در روز و 135 هزار نفر در سال است.

قربانی گفت: جایگزینی تعداد دو رام قطار مسافری چهار و شش تخته با قطارهای درجه 2 و بازسازی کارخانجات تعمیر اساسی واگن در بندرترکمن از دیگر اقدامات این اداره کل بوده است.
تین نیوز
چهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۵