خبر عمومی

مرز باجگیران برای مسافران ایرانی بسته شد

تاریخ : 1395/05/27

مرز باجگیران برای مسافران ایرانی بسته شد

عطرچیان از بسته شدن مرز باجگیران برای مسافران ایرانی خبر داد و گفت: مسافران چاره‌ای جز تردد از مرز لطف‌آباد ندارند. همچنین به دلیل جلوگیری از ورود کامیون‌های خالی ایرانی، گمرک ایران نیز متقابلا اجازه ورود کامیون‌های خالی ترکمن را لغو کرده است.

 محمدجواد عطرچیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت ترانزیت ایران و ترکمنستان در سال گذشته اظهار داشت: در سال ۹۴ بالغ بر ۹۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان تردد داشته‌اند که از این میزان ۸۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه به مقصد ترکمنستان و هفت هزار دستگاه به ماورای ترکمنستان برای ترانزیت و به مقاصد قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان رفته‌اند. همچنین ۲۹ هزار کامیون ترکمنی به ایران تردد کرده‌اند که از این تعداد ۲۴ هزار دستگاه به مقصد ایران بوده و ۵ هزار دستگاه به صورت ترانزیت به مقصد ترکیه از ایران عبور کرده‌اند.

 وی افزود: مرز باجگیران که در گذشته روی کامیون‌های ایرانی بسته شده بود بر روی مسافران ایرانی نیز بسته شد؛ به همین خاطر مسافران چاره‌ای جز تردد از مرز لطف‌آباد ندارند. از طرفی کامیون‌های خالی ایرانی اجازه ورود برای ترانشیپمنت و بارگیری ندارند که با توجه به اصل رفتار متقابل، گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز اجازه ورود به کامیون‌های ترکمن خالی برای ترانشیپمنت و سایر موارد را لغو کرده است.

 مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با اشاره به واکنش همزمان دولت‌های قرقیزستان و ازبکستان به اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ایران گفت: در حال حاضر کامیون‌های قزاقی، ازبکی و قرقیزی به دلیل درخواست‌های زیاد برای ارسال بار به ترکمنستان در بندر عباس کمیاب شده‌اند و دولت‌های این دو کشور نیز با توجه به معطلی بار خود به طور مشترک اعتراض خود را نسبت به این اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ایرانی اعلام کرده اند.

 عطرچیان تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کامیون ایرانی پشت مرز سرخس و لطف‌آباد نمانده است و رانندگان با صاحب کالاهای قرقیزی و ازبکی مشکل خود را برطرف کرده‌اند.

 گفتنی است؛ این عوارض از روز دوشنبه گذشته (۱۸ مردادماه) از سوی طرف ترکمنی و فقط برای کامیون‌های ایرانی ترانزیتی وضع شده و ترکمن‌ها به اخذ عوارض ۱۶۰ دلاری از کامیون‌های کمتر از ۲۰ تن و عوارض ۲۶۰ دلاری از کامیون‌های بالای ۲۰ تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) کشورشان اقدام کرده‌اند و علاوه بر آن به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیون‌های ایرانی دریافت می‌کنند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی

27 مردادماه 1395