خبر عمومی

توافق اولیه گمرکات ایران و افغانستان برای ایجاد مسیر سبز ترانزیتی

تاریخ : 1395/05/19

 

رؤساي گمركات ايران و افغانستان براي ايجاد مسير سبز گمركي با محوريت ترانزيت به توافق اوليه رسيدند.

به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، اين توافق در ديدار احمد رشاد پوپل رئيس‌كل گمرك افغانستان با مسعود كرباسيان رئيس‌كل گمرك ايران در تهران حاصل شد. با اجرايي شدن اين توافق بندر چابهار به عنوان مركز هاب كالاهاي صادراتي و وارداتي افغانستان قلمداد خواهد شد و به تجار، فعالان اقتصادي و شركت‌هاي حمل‌ونقل كشور جمهوري اسلامي افغانستان اجازه خواهد داد، در كمترين زمان ممكن و با تسهيلات ويژه‌اي كالاهاي خود را از طريق بندر چابهار به داخل مرزهاي سرزميني و بالعكس ترانزيت كنند. علاوه بر اين زمينه‌اي فراهم خواهد شد كه همزمان با رونق بندر چابهار شرايط بهتري براي فعاليت‌هاي اقتصادي در مرزهاي دو كشور به‌خصوص ميلك، ماهيرود و دوغارون در طرف ايران و هرات، نيمروز و فراه در طرف افغانستاني فراهم شود. همچنين شرايط براي فعاليت‌هاي اقتصادي در نيكشهر، قصرقند و سرباز بهبود خواهد يافت.

مسعود كرباسيان رئيس‌كل گمرك ايران در اين ديدار گفت: افغانستان و ايران دو كشور كهن با فرهنگ و زبان مشترك هستند و و ما افتخار مي‌كنيم كه با آنها در كنار هم زندگي مي‌كنيم.

وي افزود: توسعه افغانستان موجب افتخار و سربلندي ما هم هست و گسترش ارتباطات اقتصادي موجب پيوندهاي عميق‌تري ميان دو كشور مي‌شود.

كرباسيان در ادامه با اشاره به وضعيت مرزهاي گمركي دوغارون، ميلك و ماهيرود از رئيس گمرك افغانستان درخواست كرد تا در رابطه با روان‌سازي و رفع موانع تجارت در مرز ماهيرود اهتمام بيشتري نمايد.

همچنين رئيس‌كل گمرك ايران محور ترانزيتي هندوستان، ايران و افغانستان را يكي از بهترين كريدورهاي ترانزيتي عنوان كرد و بازديد عبدالله عبدالله رئيس اجرايي دولت افغانستان را از بندر چابهار حاكي از اهميت راهبردي اين بندر براي كشور افغانستان عنوان نمود. رئيس‌كل گمرك ايران تهيه پيش‌نويس جديد موافقت‌نامه گمركي، مبادله الكترونيكي اطلاعات گمركي، ايجاد دروازه‌هاي مشترك مرزي و اجرايي شدن تير را ازجمله محورهاي مهم در توسعه مناسبات گمركي ميان دو كشور توصيف كرد.

احمد رشاد پوپل رئيس‌كل گمرك افغانستان نيز در اين ديدار با اشاره به اينكه هدف اصلي اين ديدار ايجاد ارتباط تجاري و ترانزيتي خيلي خوب با جمهوري اسلامي ايران است اظهارداشت: ما بايد براي رسيدن به اين هدف سهولت‌هاي بيشتري ايجاد كنيم و اين موضوع نياز به تعامل بيشتر گمركات با يكديگر دارد.

وي افزود: موضوع تقلبات تجاري در تجارت دوجانبه بسيار مهم است و ما مي‌توانيم از طريق تفاهم‌نامه اين مشكلات را برطرف نماييم.

رئيس‌كل گمرك افغانستان در ادامه با اشاره به اينكه انجام يكبار تشريفات گمركي براي هر دو طرف كفايت مي‌كند و طرف ديگر هم مي‌تواند آن را قبول كند، از پيشنهاد اضافه كردن يك گمرك براي توسعه و تسهيل تجارت ميان دو كشور خبر داد.

وي آموزش را ديگر محور گفت‌وگوهاي گمركي دو كشور عنوان نمود و تصريح كرد؛ خوشبختانه تأسيسات زيربنايي مناسبي در نقاط صفر مرزي دو كشور ساخته شده است.

احمد رشاد پوپل در پايان با اشاره به پنجمين كميسيون همكاري‌هاي مشترك ايران و افغانستان، چابهار را بهترين مسير حمل‌ونقل توصيف و بيان داشت: ما احساس مي‌كنيم كه بندر چابهار مال خودمان است و داريم برنامه‌ريزي مي‌كنيم كه چطور دولت ما مي‌تواند براي توسعه فعاليت‌ها در اين بندر سرمايه‌گذاري كند.

منبع : سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران

18مرداد1395