خبر عمومی

موافقت ایران در ارائه تخفیف ۴۰ درصدی برای هزینه حمل از نخجوان به بنادر جنوبی

تاریخ : 1395/05/06

 

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن خبر داد:

موافقت ایران در ارائه تخفیف ۴۰ درصدی برای هزینه حمل از نخجوان به بنادر جنوبی

حسین آشوری معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بنا بر درخواست آذربایجان برای کمک به آغاز ترانزیت محموله‌ها از نخجوان به بنادر جنوبی ایران، ما با تخفیف ۴۰ درصدی هزینه ترانزیت موافقت کردیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین آشوری، معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با تخفیف ۴۰ درصدی هزینه ترانزیت محموله‌های راه‌آهن از نخجوان به بنادر خلیج فارس موافقت کرده است.

وی افزود: «طرف آذربایجانی از ایران درخواست کرده است تا تسهیلاتی برای کمک به آغاز ترانزیت محموله ها از نخجوان به بنادر جنوبی ایران فراهم کند و ما با تخفیف ۴۰ درصدی هزینه ترانزیت موافقت کردیم.»

آشوری همچنین گفت نخستین ترانزیت آزمایشی از هند به روسیه از طریق ایران و آذربایجان در ماه آگوست انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: «این محموله از هند با کشتی به بندرعباس ارسال خواهد شد سپس از طریق خطوط ریلی به قزوین انتقال خواهد یافت و پس از آن با کامیون به آستارا در آذربایجان در نزدیکی مرز ایران فرستاده خواهد شد. در نهایت این محموله از طریق خط ریلی آذربایجان- روسیه به روسیه ارسال خواهد شد.»

این محموله آزمایشی گامی عملی در راستای تحقق هدف ترانزیت ترکیبی کریدور شمال جنوب به شمار می‌رود.

کریدور ترانزیتی شمال- جنوب قرار است شمال اروپا را به جنوب شرق آسیا متصل کند. این کریدور شامل یک خط ریلی متصل‌کننده آذربایجان، ایران و روسیه است.

به گزارش فارس، ایران درحال حاضر برای تکمیل این کریدور باید بخش رشت- آستارا را تکمیل کند. تا آن زمان که برآورد شده ۳ تا ۴ به طور بینجامد، کشورهای دخیل در این پروژه باید محموله ها را به شیوه ترانزیتی ترکیبی حمل کنند.

در مرحله نخست، ۵ میلیون تن محموله از این کریدور انتقال خواهد یافت و پس از آن به ۱۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

منبع : ماهنامه ترابران

5 مرداد 1395