خبر عمومی

روابط حمل و نقل جاده اي ايران و تركمنستان در مسير توسعه

تاریخ : 1395/05/05

 

 

رئیس گمرك دولتي كشور تركمنستان كه در رأس هيئتي به كشورمان سفر كرده است با معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص راه كارهاي رشد و ترقي مناسبات حمل و نقل جاده اي و اقتصادي ديدار و گفتگو كرد.

به گزارش روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان در اين ديدار با اشاره به روابط خوب,  جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان اظهار داشت : در نشست روساي جمهور دو كشور و توافق به عمل آمده براي افزايش حجم تردد حمل و نقل جاده اي تا سطح يكهزار كاميون در روز ، لازم است براي تحقق موضوع كه در حال حاضر بين ٥٠٠ تا ٦٠٠ كاميون تردد از مرزهاي مشترك صورت مي پذيرد ، تلاش جدي انجام شود كه با توجه به تلاش سفير تركمنستان در ايران افق هاي  مناسب, توسعه روابط ديده مي شود .

معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر تلاش جهت  جلوگيري از صف هاي طولاني  كاميون ها در مرزهاي مشترك به ويژه در مرز لطف آباد افزود : از دولت تركمنستان  مي خواهيم كه براي روزهاي شنبه و يكشنبه كه گمرك در طرف مقابل نيمه تعطيل يا تعطيل است چاره انديشي نمايد چرا كه توقف و ايجاد صف در مرز ها موجب نارضايتي رانندگان شده و ممكن است براي خروج از نوبت تلاش هاي غير معمول انجام شود كه شايسته نيست و با افزايش پذيرش كاميون ها در مرزها و ايجاد شرايط عادي مشكلات را مرتفع مي سازد .

مهندس كشاورزيان فعال سازي گمرك و  مرز باجگيران  را از سوي كشور تركمنستان خواستار شد و گفت: با فعال شدن مرز باجگيران تردد در بين مرزهاي مشترك توزيع و ترانزيت نيز رونق بيشتري خواهد يافت .

وي  اقدامات انجام يافته در گمرك جمهوري اسلامي ايران در سالهاي اخير را در راستاي تسهيل سازي ترانزيت و تردد از مرزهاي جاده اي مناسب ارزيابي كرد و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي افزايش حجم تردد كاميون ها بين دو كشور را دارد و با توجه به علاقمندي و استقبال طرف مقابل اين اميدواري وجود دارد .

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در بخش ديگري از سخنان خود قول پيگيري تسريع در اتمام احداث پل مشترك در مرز سرخس از طريق مبادي ذيربط و پيمانكار مربوطه را داد .

بر اساس اين گزارش محمد خان چاكيواف رئيس گمرك دولتي تركمنستان با ابراز خرسندي از سفر خود به ايران و ملاقات ها،  مذاكرات  و تعاملات انجام شده گفت: اتمام عمليات اجرايي پروژه پل مشترك در مرز سرخس تا قبل از پايان سال براي تركمنستان بسيار مهم است چون مقرر است اجلاس بين المللي حمل و نقلي را برگزار نماييم .

وي با اعلام آمادگي كشورش براي افزايش حجم ترددهاي مرزي جاده اي تصريح كرد: در مرزهاي مشترك كاركنان گمرك با اشراف كامل به كاربرد دستگاه هاي ايكس -ري تلاش مي نمايند تا تردد آسان در مرزها برقرار باشد

رئيس گمرك دولتي تركمنستان ضمن درخواست همكاري بيشتر گمرك كشورمان پيشنهاد فعاليت  ٢٤ ساعته گمرك در مرز سرخس- سرخس را نمود و افزود: در مرز سرخس تركمنستان محدوديت ها را حذف نموده و علاقمند به انجام اين امر در ساير مرزهاي مشترك نيز مي باشد .

اين گزارش مي افزايد مدير كل دفتر ترانزيت و امور بين الملل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، نمايندگاني از وزارت امور خارجه ،  گمرك جمهوري اسلامي ايران  در تركيب هئيت ايراني حضور داشتند.

منبع :روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي

1395/05/04