خبر عمومی

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی : به بهانه مبارزه با قاچاق کالا به ترانزیت کشور لطمه نزنیم

تاریخ : 1395/05/03

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بارگیری و ارسال کالای ترخیص شده از سوی متصدی حمل و نقل به معنای ‌کنترل و چک کردن آن نیست. وی مسئول نیست که بیاید و کنترل کند که آیا کالای ترخیص شده مدارکش اصلی یا جعلی است و یا تبانی‌ای صورت گرفته است.

 

محمد سعید نژاد با اعلام اینکه نباید به بهانه قاچاق کالای ترانزیتی با موضوع ترانزیت به صورت دستوری برخورد شود‌، اظهار کرد: تغییر قوانین پی در پی مربوط به ترانزیت کالا مسیر ترانزیتی ایران را ناامن و غیر‌مطمئن ‌اعلام می‌کند.

 وی با طرح این سوال که بالاخره باید بدانیم چه سیاستی در قبال ترانزیت داریم؟ افزود: حتی اگر روزی بخواهیم بگوییم مسیر ترانزیتی ایران ممنوع شد، آیا موضوع کالای قاچاق تمام می شود؟ و کالای قاچاق نمی تواند از مسیر دیگری غیر از کشور ما برود و برگردد.

 سعید نژاد تصریح کرد: حتی اگر قرار باشد این کالا نه از مسیر ایران بلکه از مسیرهای دیگری قاچاق شود باز هم نباید به آن بی اعتنا بود. و باید با ابزارها و راهکارهای درست و منطقی جلوی قاچاق راگرفت . 

 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه نباید به بهانه مبارزه با قاچاق کالا به ترانزیت کشور لطمه زد، تصریح کرد: بارگیری و ارسال کالای ترخیص شده از سوی متصدی حمل و نقل به معنای ‌کنترل و چک کردن آن نیست. وی مسئول نیست که بیاید و کنترل کند که آیا کالای ترخیص شده مدارکش اصلی یا جعلی است و یا تبانی‌ای صورت گرفته است. وی‌ نه صلاحیتش را دارد نه می شود چنین مسئولیتی را بر عهده او گذاشت.

 سعید نژاد ادامه داد: قانون تعریف مشخصی برای بارهای ترانزیتی تعریف کرده است، اصول آن در قانون تعریف شده است و من فکر می کنم ما نباید خارج از رویه قانونی عمل کنیم.

 وی با بیان اینکه برخوردهای دستوری اساسا انجام ترانزیت از کشور را زیر سوال می‌برد، توضیح داد: اینکه قرار باشد هر روز مقررات تغییر کند و صاحب کالا مطمئن نباشد که می‌تواند کالا و بار خود را از کریدورهایی که اتفاقا برای ساخت آن زحمات زیادی کشیده شده است حمل کند، به سرمایه گذاری در ایران لطمه‌ می‌زند. در عین حال تصمیمات مقطعی زحمات و هزینه‌های ساخت کریدورها را هم از بین می‌برد.

 سعید نژاد ادامه داد:ما آن چیزی را می‌توانیم بگوییم که در قانون تصریح شده است. ترانزیت کالا یا ممنوع است یا مجاز به مشروط است یا مجاز است. تعاریفی که در قانون امور گمرکی آمده را باید محور اصلی تصمیم‌گیری قرار دهیم و به آن عمل کنیم. حتما اینگونه هست که بخشی از کالایی که در مسیر ایران ترانزیت می‌شود به خارج می رود و امکان دارد بسته بندی آن عوض شود و وارد ایران شود اما اینکه صرفا به این دلیل مسیر ترانزیتی ایران را ناامن و غیرمطمئن اعلام کنیم اشتباه است. این رویه غلط است. باید تکلیف خود را با موضوع ترانزیت روشن کنیم.

 محمد سعید نژاد تاکید کرد : ترانزیت حتما آثار منفی در کنار آثار مثبت دارد اما نمی‌توان به خاطر مضرات منافع آن را نادیده گرفت و سرمایه‌گذاری‌ها را از بین برد.

منبع :مرکز روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی

۲ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۱۳