خبر عمومی

مالکان کشتی‎های کانتینری مجبور به کاهش نرخ شدند

تاریخ : 1395/03/02

مالکان کشتی‎های کانتینری مجبور به کاهش نرخ شدند
موسسه مشاوره کشتیرانی Drwery انگلیس معتقد است که امسال برای همه بخش‎های کشتیرانی کانتینری سالی چالش‎برانگیز خواهد بود.
موسسه مشاوره کشتیرانی Drwery انگلیس در تازه‎ترین گزارش خود عنوان کرد که شرایط کنونی بازار کشتی‎های کانتینری مالکان این کشتی‎ها را وادار به پائین آوردن نرخ‎ها برای کمک به کشتیرانی‎های صدمه دیده، بیکار کردن کشتی‎ها، فروش ناوگان و یا اوراق کشتی‎ها کرده است.
به گزارش مارین تایمز، بیشترین توجه بازار کشتی‎های کانتینری به مسائل پایه‎ای حمل دریایی کانتینر مربوط می‎شود. کاهش روز افزون سود در سراسر این صنعت، دور جدیدی از ادغام‌ها و شکل‌گیری اتحادهای جدید را شکل می‌دهد.
با وجود این، موسسه دروئری اعلام کرد که درباره وضعیت مالی بخش دیگری از مالکان کشتی‎های چارتر اطلاعات دقیق در دست نیست. دلیل این امر این است که مالکانی که خود در این حوزه فعال نیستند تمایلی به افشای اطلاعات مالی خود ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند در پشت صحنه باقی بمانند.
بر اساس اطلاعات مالکان مستقل کشتی ها در سال 2015 میلادی می‎توان فهمید که سال گذشته همچنان برای آنها سودآور بوده است. اما باید این را در نظر گرفت که فشار مالی روی این مالکان افزایش می‎یابد. دلیل اول اینکه با کاهش تقاضا برای کشتی‎های کانتینری نرخ این کشتی ها پائین خواهد آمد، و دوم آنکه ریسک مذاکره مجدد برای اجاره کشتی‌ها افزایش می‌یابد زیرا وضعیت مالی مشتریان روبه وخامت می‎رود.
یکی از مشکلات مالکان مستقل کشتی‎های کانتینری این است که تمایل دارند سهم بیشتری از کشتی‎های کوچکتر داشته باشند. به عقیده دروئری جذابیت کشتی‎های کوچکتر به دلیل ورود کشتی های بزرگتر و با بهره‎وری بیشتر به ناوگان، کم شده است.
حتی در بخش هایی که سهم بازار مالکان مستقل کشتی با بقیه مساوی است مانند کشتی‎های پانامکس با ظرفیت چهار تا پنج هزارTEU، کشتیرانی‎ها به شکلی غیر قابل اجتنابی مجبور به بیکار کردن تناژ کشتی‎های خود می‎شوند. به همین دلیل است که مالکان مستقل تاکنون سهم بیشتری در کشتی‎های بیکار دارند.
توسعه کانال پاناما نیز به بیکار شدن کشتی‎های پانامکس بیشتری خواهد انجامید زیرا کشتیرانی‎ها سعی در استفاده از کشتی‎های بزرگتر می کنند. دروئری معتقد است که امسال برای همه بخش‎های کشتیرانی کانتینری سالی چالش‌برانگیز خواهد بود.ماهنامه ترابران 27 اردیبهشت 1395