خبر عمومی

تمام وعده‌های سایپادیزل برای نوسازی ناوگان جاده‌ای

تاریخ : 1397/10/19


نوسازی ناوگان جاده‌ای حمل‌ونقل از ماه‌های پایانی سال ۹۵ با برخی اقدامات و برنامه‌های بالادستی آغاز شد.

تمام وعده‌های سایپادیزل برای نوسازی ناوگان جاده‌ای
تین‌نیوز |
نوسازی ناوگان جاده‌ای حمل‌ونقل از ماه‌های پایانی سال ۹۵ با برخی اقدامات و برنامه‌های بالادستی آغاز شد. در این بخش نگاهی تاریخی به اظهارنظرها و وعده‌هایی داریم که در دو سال گذشته برای نوسازی ناوگان ارائه ‌شده است.

۱۸ بهمن ۱۳۹۵: زعفر تنهاپور، مدیرعامل وقت «سایپادیزل»، با بیان اینکه حدود ۱۳۰ هزار دستگاه خودروی باری با عمر بیش از ۳۵ سال در کشور تردد می‌کنند از شروع طرح «نوسازی ناوگان جاده‌ای براساس برنامه پنجم توسعه» خبر داد و گفت که «ظرف ۵ سال آینده ۶۵ هزار دستگاه خودروی تجاری نوسازی می‌شوند.»

۲۵ بهمن ۱۳۹۵: مدیرعامل وقت «سایپادیزل» از ورود خودروهای تجاری سنگین «رنو» به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در مردادماه ۹۶ خبر داد.

۲۲ آبان ۱۳۹۶: کلاس نیلسون، مدیرعامل شرکت ولوو تراکس سوئد، وقتی در مقابل این سؤال رسانه‌های ایران قرار گرفت که آیا پس از بازگشت تحریم‌ها، ریسک حضور در ایران را می‌پذیرد و به همکاری با «سایپادیزل» ادامه می‌دهد گفت: «من تاکنون هیچ‌گونه ریسکی در بازار ایران مشاهده نکرده‌ام. بعد از رفع تحریم‌ها ایران هیچ‌گونه مخاطره‌ای برای فعالیت ندارد. ایران در حال حاضر شرایط خوبی برای همکاری دارد و بر همین اساس نیز هدف ما افزایش همکاری‌ها با شریکمان در ایران است. امیدواریم همکاری بیشتری در تولید با ایران داشته باشیم تا بتوانیم خدمات بهتری را به مشتریان خود در ایران ارائه دهیم. فرصت‌های بسیاری در بازار ایران وجود دارد که تلاش داریم در همکاری مشترک بر آنها تأکید کنیم.»

البته او بلافاصله تأکید کرد که «من فکر می‌کنم ریسک وقتی وجود دارد که تحریم‌های سیاسی بار دیگر بر ایران اعمال شود. در آن شرایط است که باید به فکر راه دیگری بود. البته به‌خوبی مشخص است که پیش‌بینی کردن رفتار ترامپ مشکل است، اما موضع کلی ما براساس سیاست‌های اتحادیه اروپاست. سوئد جزء اتحادیه اروپاست و برجام مورد تائید اتحادیه است و از سوی دیگر ایران نیز به توافق هسته‌ای برجام پایبند بوده و آن را اجرا کرده است، بنابراین ما به فعالیت در ایران ادامه می‌دهیم و این موضع اصلی شرکت ماست.»

۲۱ اسفند ۱۳۹۶: مدیرعامل سایپادیزل عنوان کرد که «پس از اعلام طرح ریاست محترم جمهوری در خصوص نوسازی ناوگان جاده‌ای و درون‌شهری، این شرکت برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و آمادگی کامل دارد تا پس از انجام مقدمات، طرح مذکور را اجرایی کند. شرکت سایپادیزل در انجام این طرح سعی دارد با همکاری شرکت ولوو و تولید محصولات، سهم مناسبی از نوسازی را به خود اختصاص دهد و در همین راستا و در جهت اجرای هر چه بهتر طرح ریاست محترم جمهوری، توافقنامه‌ای با شرکت ولوو تراکس سوئد جهت تولید بیش از ۳۵ هزار دستگاه کامیون برای سه سال آینده منعقد کرده است.»

۲۲ اسفند ۱۳۹۶: مگاپروژه «کلید به کلید» با واگذاری ۲۰۰ خودروی «تجاری» به متقاضیان نوسازی ناوگان، آغاز شد. مشخص نشد که این خودروها «ولوو» بود یا خودروی چینی KX.

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷: تعدادی از رانندگان خودروهای سنگین در اعتراض به عدم تحویل به‌موقع خودروهایشان توسط سایپادیزل، اقدام به تجمع کردند. این رانندگان با وعده مسئولان شرکت سایپادیزل، کامیون‌های خود را فروخته‌اند و قرار بود دوماهه خودروهای جدید را تحویل بگیرند اما هنوز بعد از ۲ سال نه‌تنها این خودروها را تحویل نگرفته‌اند بلکه با افزایش قیمت کامیون‌ها به میزان ۱۲۰ میلیون تومان نیز مواجه شده‌اند.

۲۱ شهریور ۱۳۹۷: محمدهادی نوری، مدیرعامل فعلی «سایپادیزل»، از جایگزینی کامیون‌های KX دانگ فنگ به‌جای کامیون‌های ولوو خبر داد و گفت: «در طرح نوسازی ناوگان تجاری و سنگین همه مراحل قانونی برای ورود کامیون چینی «کی.ایکس» به‌جای کامیون‌های ولوو سوئدی طی شد و این محصول باکیفیت، به‌زودی جایگزین می‌شود.»

۲۴ شهریور ۱۳۹۷: سایپادیزل برای بالا بردن سود پرداختی به سهامداران خود در اطلاعیه‌ای عنوان می‌کند که «تمامی اقدامات جهت نوسازی ناوگان تجاری کشور، از قبیل تأمین منابع ارزی از محل صندوق توسعه ملی، تصویب شورای اقتصاد و تضامین بازپرداخت آن و تمامی مراحل قانونی طرح انجام شده است.» این شرکت اضافه می‌کند که «پس از تأیید پروفرمای ۸ هزار دستگاه محصول KX به‌عنوان جایگزین ولوو در طرح کلید به کلید و ثبت سفارش آن در وزارت صمت، در حال نهایی شدن افتتاح LC و فعال شدن آن در بانک پارسیان است.» سایپادیزل سپس به سهامداران خود وعده می‌دهد که «اگر این برنامه محقق شود، سود پایه هر سهم طی دو سال مالی به مبلغ ۱۹۹.۶ تومان تغییر پیدا می‌کند.»

منبع: هفته نامه حمل ونقل