خبر عمومی

جزئیات جدید از مشکلات کامیون‌های ایرانی در مرزهای ترکیه

تاریخ : 1397/09/17

یک راننده خودمالک تشریح کرد:
◄ جزئیات جدید از مشکلات کامیون‌های ایرانی در مرزهای ترکیه
یک راننده ترانزیتی نسبت به مقررات مربوط به اسکن، تخلیه محموله و هم‌چنین دریافت هزینه‌های اضافی از رانندگان به بهانه‌های مختلف در مرز بازرگان-گوربولاک اعتراض کرد.


تین‌نیوز |
یک راننده ترانزیتی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز به وجود مشکل دستگاه اسکن در مرز بازرگان اشاره کرد و گفت: به علت جایگیری کاملاً غلط محل دستگاه اسکن که تقریباً در ورودی گمرک است وقت رانندگان کامیون هدر می‌رود.

او دراین‌باره توضیح‌داد: زمانی که گمرک بازرگان احداث شد تردد چندانی بین دو کشور نبود این وضعیت تا اوایل دهه هشتاد که کار توسعه گمرک بازرگان در هر دو سوی آن آغاز شد تقریباً وجود داشت و ازدحام فعلی کامیون‌ها در این مرز دیده نمی‌شد اما مسئولان تصمیم‌گیرنده در مورد طرح توسعه این مرز باید همان زمان به محدودیت‌های موقعیت مکانی این مرز و ترافیک در حال رشد آن توجه می‌کردند و این طرح توسعه را برای بخش عبور کامیونی این مرز در سمت دیگر این تپه که گذرگاه در بالای آن قرار دارد اجرا می‌کردند و محل فعلی را هم برای تردد مسافری اختصاص می‌دادند.

او گفت: محل قرارگیری این گذرگاه به علت محدودیت‌های جغرافیایی و طبیعی آن اجازه هرگونه نصب تجهیزات جدید را نمی‌دهد چون زمینی برای نصب این قبیل تجهیزات مثلاً دستگاه اسکن ایکسری در بالای تپه و در موقعیت خروجی از ایران وجود ندارد بنابراین این دستگاه را در پائین آن و تقریباً در قسمت ورودی گمرک احداث کرده‌اند اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که ارزیابی کامیون‌ها به هنگام خروج از ایران در بالای این تپه و بعد از تحمل صف طولانی ورود به گمرک تا بالا رفتن از این تپه انجام می‌شود و آنجا مشخص می‌شود که کامیون باید اسکن شود یا خیر!

این فعال در بخش حمل و نقل ترانزیتی ادامه داد: اگر نیاز به اسکن شد راننده مجبور است در همان محل کوچک که هیچ ظرفیتی هم برای دورزدن تریلی در آن پیش‌بینی نشده است بالاجبار از روی جدول‌ها دور بزند و دوباره به قسمت ورودی گمرک بازگردد و این مرتبه صف دستگاه اسکن را بشکند تا وارد آن شود و همین بهانه‌ای برای عده‌ای شده است که اگر میخواهی این اذیت و تاخیر را تحمل نکنی پول را پرداخت کن و برو!

او در توضیح جزییات این وضعیت، گفت: حالا اگر به اسکن آمدید متصدیان به این بهانه که باید محموله توسط سگ موادیاب کنترل شود و سگ هم نمی‌تواند محموله را به صورت فعلی کنترل کند و باید داخل محموله کانال زده شود؛ می‌گویند که اگر میخواهی اذیت نشوی و تاخیر نخوری وجهی را پرداخت کن و برو.

او با توضیح این‌که هنگام ورود به ایران هم عین این مسایل وجود دارد، گفت: راننده هم برای این‌که بعد از چند روز معطلی در صف مرز و خستگی و بی‌خوابی دوباره معطل و اذیت نشود مجبور می‌شود که این مبالغ را پرداخت کند و تازه همین حکایت را در سوی دیگر مرز شروع کند!

او با بیان این‌که عبور از مرز بازرگان -گوربولاک به یک عذاب علیم برای رانندگان تبدیل‌شده است ادامه داد: متأسفانه اخیراً با آزار و اذیت ترکیه در تمامی مرزهایش برای ناوگان ایرانی این مصیبت چندباره هم گشته است!

منبع: خبرگزاری تین نیوز 17 آذر ماه 97