خبر عمومی

ارتقای زیرساخت‌های تجاری با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان

تاریخ : 1396/12/23


دنیای اقتصاد : همایش تجاری ایران با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان فروردین‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد. بهروز الفت، مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا درخصوص اهمیت روابط تجاری ایران با ترکمنستان، گفت: کشور ترکمنستان از مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی ایران در حوزه CIS محسوب می‌شود و به‌دلیل تنوع محصولات صادراتی به این کشور بیشترین رقم صادرات ایران به ترکمنستان صورت می‌گیرد.
همچنین بیشترین صادرات ایران به ترکمنستان در حوزه خدمات فنی و مهندسی است که بیش از یک میلیارد دلار پروژه در دست اجرا وجود دارد و پروژه‌هایی نیز به ارزش ۴ میلیارد دلار در مرحله انجام قرارداد است. به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، وی با اشاره به نقش ترکمنستان به‌عنوان شاهراه تجاری به کشورهای آسیای‌میانه، افزود: سفر ریاست‌جمهوری با رویکرد بهبود روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور و امضای بیش از ۱۰ سند همکاری در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد که سند موافقت‌نامه همکاری‌های صنعتی، با توجه به سیاست صنعتی شدن ترکمنستان، بیانیه ۵ ساله امور بازرگانی و تجاری و پیشنهادهای طرف ایرانی درخصوص تجارت آزاد، از جمله اسنادی خواهد بود که زمینه‌ساز تسهیل روابط تجاری با ترکمنستان است.

الفت با تاکید بر تمرکز عمده در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی در همایش تجاری ایران و ترکمنستان، اظهار کرد: در این همایش تجاری، حدود ۸۰ شرکت فعال صادراتی در زمینه‌های مختلفی چون صنایع غذایی، محصولات صنعتی، مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات، خدمات فنی و مهندسی و... در مذاکرات رودررو با طرف ترکمن حضور خواهند یافت. مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا درخصوص همایش آتی در جمهوری آذربایجان، گفت: پس از ترکمنستان، رئیس‌جمهوری ایران به آذربایجان سفر خواهد کرد که طی این سفر اسناد همکاری در زمینه‌های صنعتی، انعقاد تفاهم‌نامه میان سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان همتای خود در جمهوری آذربایجان و چندین سند مهم همکاری در زمینه‌های مختلف با هماهنگی طرف آذری اجرا و به امضا خواهد رسید.

بهروز الفت افزود: طی حضور رئیس‌جمهوری در جمهوری آذربایجان، خط تولید دنا از شرکت ایران خودرو در منطقه نفت‌چاله افتتاح خواهد شد. وی با اشاره به استقبال طرف آذری از برگزاری همایش تجاری با ایران، گفت: این همایش با حضور ۵۰ شرکت ایرانی، اتاق‌های استانی و فعالان اقتصادی برگزار خواهد شد که تلاش می‌کنیم روسای‌جمهور دو کشور نیز در این همایش حضور داشته باشند. الفت، ترمیم و بهبود روابط و ارتقای زیرساخت‌های تجاری با کشورهای ترکمنستان و جمهوری آذربایجان را به منزله تسهیل در ورود ایران به بازار کشورهای CIS و بازار بزرگ روسیه، قزاقستان و ازبکستان عنوان کرد

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد 23 اسفند ماه 96