اخبار انجمن

اولین شماره نشریه ترابرد منتشر شد

تاریخ : 1396/10/03

یکی از دلایل رشد اقتصادی در هر نظام مالی و پولی مدیریت صحیح تضاد منافع است.کشمکش بین مالکان یک حوزه اقتصادی با سایر مالکان است که تجارت را رقم میزند و بدون تردید مفهوم تجارت را نمیتوان از زندگی انسانی جوامع حذف نمود و به عبارتی دیگر جنگ منافع تا زمانیکه انسان در این کره خاکی زندگی میکند وجود خواهد داشت.
در حوزه حمل و نقل بین المللی که یکی از حوزه های مهم اقتصادی هر کشور محسوب می شود نیز این نزاع منافع وجود دارد ودر یک تقسیم بندی کلی منازعان صنعت حمل و نقل بین المللی را میتوان بدین شرح برشمرد:
دولتها ،بازرگانان ،مالکان کالا و و بخش خصوصی حمل و نقل(مجریان و متولیان شرکتهای حمل و نقل)
هر کدام از این بازیگران سعی دارند بیشترین منافع و منابع مالی و غیر مالی را برای حوزه خود تخصیص دهند و دایره اجرایی خود را توسعه داده و به عبارتی بیشترین نقش را در صنعت حمل و نقل ایفا نمایند.
به عنوان نمونه دولتها همیشه با طرح مسائل امنیتی و انتظامی در امور حمل و نقل اعمال حاکمیت میکنند و بازرگانان و مالکان عمومی کالاها، با انتخاب شرکتهای حمل و نقل و چانه زنی در قیمتها خواستار اعمال نظرات خود هستند.
اما در این میان باید بر نقش بی بدیل و منحصر به فرد شرکتهای حمل و نقل تاکید نمود و اجازه دهید برای اثبات بی بدیل بودن نقش شرکتهای حمل و نقل از مثالی عینی استفاده نماییم.
به عنوان مثال در سالهای اخیر رسانه های مجازی یکی از تهدیدات رسانه های مکتوب بوده اند.سایتها و خبرگزاری های مجازی به سرعت در حال نفوذ به افکار عمومی است و روزنامه ها به سرعت در حال زوال فیزیکی هستند.اگرچه برخی اساتید رسانه ای معتقدند فضای مجازی نمیتواند جایگزین روزنامه ها گردد اما این واقیعت را نمیتوان منکر بود که روزنامه ها در سرعت انتقال خبر همیشه چندین گام عقب تر از سایتها هستند.از همین رو روزنامه های هوشمند با تغییر فرآیندهای خبری کارکردی جدید برای خود تعریف نموده اند و بیشتر به سمت تحلیل و تفسیر اخبار روی خواهند آورد.
اما در حوزه حمل و نقل هیچگاه نمیتوان هیچ روشی را جایگزین انتقال فیزیکی کالا نمود و درمدرن ترین شرایط ارتباطی و مجازی، باز هم عموم مردم به کالاهای گوناگون برای مصارف روزانه خود نیاز دارند.نمیتوان کالا را بصورت مجازی منتقل نمود و یا ورود کالا به بنادر را مجازی نمود.
اما سایر حوزه های تجارت بدینگونه نیست و تکنولوژی ارتباطات آنان را دستخوش تغییرات نموده است.تجارت مجازی،کنترل و نظارت بر کالاها، بیمه،گمرک و سایر عناصر تجارت بین الملل در حال دگرگونی و تغییر است.
در این میان ضرورت دارد مالکان شرکتهای حمل و نقل بین المللی بیش از گذشته با اتکاء بر بسترهای صنفی و مدنی خود به تقویت بنیانهای مالی و لجستیکی خود اصرار نمایند.
حقیقت آن است که سهم دولت در دست اندازهای توسعه اقتصادی به بحرانی برای بخش خصوصی و آحاد مردم تبدیل شده است. اعتقاد به برون سپاری و واگذاری در افکار مدیران دولتی به تظاهری تاریخی میماند که توان کنار گذاشتن آن را ندارند.
توسعه نیافتگی کشور بخاطر کمبود ذخائر و منابع طبیعی نیست.معادن،نفت و نیروی انسانی جوان و متخصص کشور به قدر کافی وجود دارد.برای توسعه یافتن باید فکرها را تغییر داد.فکر دولت مردان،فکر کارآفرینان و فکر سرمایه گذاران و در نهایت افکار عمومی را باید به این باور رساند که ما میتوانیم با اعتماد به یکدیگر و حسن نیت و تعیین منافع متناسب، تغییری در اقتصاد کشور ایجاد نماییم.
روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی خود را موظف میداند تمامی اقدامات ارتباطی خود را بر حفظ حقوق و منافع اعضاء متمرکز نموده و از تمام ظرفیتهای دورن سازمانی و برون سازمانی خود برای تحقق این امر بهره گیرد و تاکید می نماید بجای کوفتن بر طبل مواضع باید به دنبال تحقق منافع بود.